Abu Dabi bo zaznamoval konec ere sistema DRS – kako je ta zaznamoval moderno Formulo 1 in kaj ga bo nasledilo

Letošnja VN Abu Dabija bo zadnje prizorišče v zgodovini Formule 1, ko bodo dirkači uporabljali sistem DRS, ki je močno zaznamoval ta šport.

DRS je bil v Formuli 1 prvič uveden leta 2011 na VN Španije in je hitro postal ključno orodje za prehitevanje ter s tem za izboljšanje spektakla na stezi.

Prvi poskusi z gibljivimi zadnjimi krilci segajo v zgodnja 2000-a, a prvi zares uporaben mehanizem se je pojavil šele med letoma 2009 in 2010, ravno v sezoni Formule 1, ko je Fernando Alonso v Abu Dabiju izgubil naslov, ker na ravnini ni uspel prehiteti Vitalyja Petrova.

DRS, sistem za zmanjšanje zračnega upora, je gibljiva loputa na zadnjem krilcu, ki ob aktivaciji zmanjša upor in poveča hitrost na ravninah. Dirkač ga vklopi ročno z gumbom na volanu, uporabljati pa ga sme le v določenih conah in pod točno določenimi pogoji.

Glavni pravili med dirko sta dve: zasledovalec mora biti na merilni točki največ sekundo za dirkalnikom pred seboj, DRS pa se lahko uporabi šele po tej točki in izključno v označeni coni.

V kvalifikacijah lahko dirkači DRS uporabljajo tudi brez dirkalnika pred seboj, vendar prav tako samo v določenih conah. V prvih letih so ga smeli uporabljati kjerkoli na stezi, le ne v ovinkih zaradi varnosti.

Za ilustracijo: na VN Bahrajna 2013 se je Fernando Alonsu na Ferrariju F138 DRS zataknil v odprtem položaju, zaradi česar je postal dirkalnik nevodljiv in je moral odstopiti.

Nova tehnika je takoj občutno povečala število prehitevanj, saj je dirkač v zavetrju ob odprtem DRS lahko pridobil tudi 10 do 12 km/h.

Leta 2010, zadnje leto brez DRS, je bilo opravljenih 547 prehitevanj, leto pozneje pa kar 1.486, oziroma skoraj trikrat več.

DRS je občasno postal tudi taktično orožje. Značilen primer je dirka Formule 1 za VN Singapurja 2023, ko je Carlos Sainz namerno držal Landa Norrisa znotraj DRS dosega, da se je ta lahko branil pred hitrejšim Georgeom Russellom. Strategija se je izkazala za uspešno, Sainz pa je dirko dobil.

Z novimi tehničnimi pravili, ki stopijo v veljavo prihodnje leto, in slovesom od današnjih dirkalnikov z “ground effectom” se vrača ravno dno in kar je še pomembneje, prihaja aktivna aerodinamika. DRS bo zamenjala kombinacija aktivnega kriljenja v načinih X in Z ter električni sistem za kratkotrajni “power-boost”.

Spremenljiva bosta tako sprednje kot zadnje krilce, dirkalnik pa bo lahko, samodejno ali po ukazu dirkača, preklapljal med dvema glavnima aerodinamičnima nastavitvama. X-mode je način z nizkim uporom za ravnine in najvišjo hitrost, Z-mode pa nudi visoko potisno silo k tlom za ovinke in zaviranje, s čimer zagotavlja oprijem in stabilnost.

Paket dopolnjuje še t. i. Manual Override Mod (MOM), “push-to-pass” funkcija, ki zasledovalcu omogoča kratek sunek dodatne električne moči, ko se dovolj približa dirkalniku pred seboj.

Anketa: Kdo bo po vašem mnenju letos postal svetovni prvak?

Pustite Odgovori

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja