Kako je Mercedes zaradi napačne presoje zapravil dominanco v Formuli 1

Ko oboževalci Formule 1 pomislijo na Mercedes, si verjetno predstavljajo ekipo, ki je z osmimi zaporednimi naslovi svetovnega prvaka pojem dominanca ponesla na novo raven. Toda potrebna je bila le napačna presoja pri testiranjih v vetrovniku, da se je večletna vladavina leta 2022, ko so v veljavo stopila nova pravila, zrušila. V nadaljevanju si preberite, kako je preprosta, a ključna napaka spodkopala Mercedesov položaj v Formuli 1.

Vetrovniki predstavljajo eno ključnih orodij v Formuli 1, s katerimi inženirji simulirajo aerodinamične sile, ki delujejo na dirkalnik v resničnem svetu. Izvajanje teh testov v nadzorovanih pogojih inženirjem pomaga razumeti, kako okoliški zrak vpliva na dirkalnik pri različnih hitrostih in manevrih, kar posredno poda tudi pomembne informacije o oprijemu, stabilnosti in pritisni sili k tlom (ang. downforce)

Za učinkovito izvajanje teh testov Mercedes in ostale ekipe uporabljajo vetrovnik z zaprto zanko, kjer velik ventilator poganja zrak skozi krožni prehod. Zrak, ki mora dosegati idealno hitrost in gladkost toka, steče čez model diralnika na valoviti in premikajoči se podlagi (podobno tistim na tekalnih stezah), ki simulira dejanske razmere na stezi. Inženirji se pri tem osredotočajo predvsem na spremembe pretoka zraka okoli dirkalnika, saj te pomembno vplivajo na njegov obnašanje na stezi.

Leta 2022, ko so novi predpisi v Formuli 1 ponovno uvedli uporabo talnega efekta pri dirkalnikih, so se pri Mercedesu soočali z edinstvenim aerodinamičnim izzivom. Dno dirkalnika ustvarja pritisno silo k tlom s pomočjo zraka, ki je usmerjen skozi ozek prostor med dnom in stezo. Pri Mercedesu so zaradi uporabe preveč gladke premikajoče se podlage napačno izračunali, kako se bo zrak pod dirkalnikom obnašal v resničnem svetu. Gladka površina je namreč ustvarila tanjšo plast zraka, kar je dalo podatke, ki niso izražali dejanskega dogajanja na stezi. V resničnem svetu je tako dirkalnik ustvarjal manjšo pritisno silo k tlom, kot je bilo pričakovano.

Eden najbolj zapletenih vidikov aerodinamike v Formulie 1 je razumevanje in nadzorovanje prehoda med laminarnim (gladkim) in turbulentnim (kaotičnim) pretokom zraka. Gladka podlaga, ki so jo uporabili pri Mercedesu ni upoštevala nastanka turbolentne plasti zraka, ki ga ustvarja površina steza. Ta za inženirje predstavlja dodatno nepredvidljivost, saj moti sposobnost dirkalnika, da vzdržuje stalno potisno silo k tlom. Ko pretok zraka pod dirkalnikom postane turbolenten, to privede do tako imenovanega ‘pljuskanja’, kjer dirkalnik poskakuje gor in dol, s čimer so se pri Mercedesu soočali tekom celotne sezone 2022.

Celotno zgodbo je še dodatno zapletel pravilnik o omejitvi uporabe vetrovnika v Formuli 1, ki čas njegove uporabe omejuje glede na položaj ekipe v prvenstvu. Ker je Mercedes leta 2021 osvojil konstruktorski naslov, so imeli v ekipi na voljo le 36 testiranj na teden, zaradi česar so imeli manj časa za pogosto umerjanje podlage. Da bi prihranili čas, so se odločili za uporabo bolj gladke podlage, ki se počasneje obrablja, a se jim ta odločitev več kot očitno ni obrestovala. Mercedesova zgodba tako služi kot opomnik, da lahko tudi najboljši storijo usodne napake.

Pri Mercedesu so odkrili hudo težavo dirkalnikov za sezono 2026: Sredi kroga bo …

Leave a Reply

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja